donderdag 14 juli 2016

Scheveningen - IJmuiden

De jachthaven van Scheveningen is gisteren helemaal volgelopen. Ik lag de tweede van de kade, naast mij lagen er nog 2 schepen, in totaal vier dik dus. De eerste, tegen de steiger en eerst aangekomen, wil ook eerst vertrekken, om 8:00. Wekker gezet om 6:00. Eerst mijn buren geholpen en om 7:30 was ik zelf los voor een korte tocht naar IJmuiden. 12:30 ben ik aangekomen. Dit keer waren de huiken wel van de zeilen. Echt zeilen zat er niet in, de wind kwam te scherp op de kop, maar door de Genua bij te zetten was het rollen van het schip zo goed als verdwenen. We lagen "op één oor", wat een pak comfortabeler was dan gisteren. Je weet toch dat "zeilen de duurste, traagste, meest oncomfortabele manier is om ergens te komen waar je niet moet zijn". Maar ja, we doen het graag.
Vanmiddag wat geklust, "koop een boot en werk je dood", er gaat altijd wel iets stuk.
Vanavond heb ik gepland om niet te "koken", maar om op aanraden van Diane, een kleinigheid te gaan eten in het ons bekende Zilt aan Zee, hier op het strand. Met een beetje geluk kan ik misschien de zonsondergang meepikken.
Toch raar, zo alleen onderweg. Ik zal blij zijn als Diane ook op pensioen is. Ja ja, vanaf 1 september e.k. ben ik officieel op pensioen.
Ik heb vanmiddag ook wat gepland voor de komende dagen. De nog te overbruggen afstand tot Diane aan boord komt, mooi verdeeld over de resterende zeven dagen. Morgen tot Den Helder of... op anker overnachten op het wad. Dat is dan weer wat goedkoper dan in een jachthaven, "koop een boot en je bankrekening gaat in 't rood".
Ondertussen stromen via Facebook tips van mijn Poolse collega's binnen om onze doortocht langs de Poolse kust, nog aangenamer te maken.