zondag 17 juli 2016

een onvoorziene tussenstop

Het anker heeft zich vrijdag om 18:00 voor de jachthaven van Vlieland ingegraven. Het was een mooi tochtje, om 8:30 vertrokken in IJmuiden en heel de tocht stroming mee!
Ik heb goed geslapen, met het ankeralarm op natuurlijk. Pas iets voor 8:00 werd ik zaterdag wakker.

Echter toen ik de motor startte en het anker wou lichten, stopte de motor er na een paar minuten spontaan mee, zonder dat er ook maar iets van vermogen stond. Op zoek naar de oorzaak... het bleek om verstopte dieselfilters te gaan. Gelukkig heb ik altijd reserve filters bij en met onze electrische opvoerpomp is ontluchten ook kinderspel. Dat ging vlot maar was nog niet het einde van het verhaal. De laatste weken hoorden we af en toe een raar geluid dat we nog niet konden localiseren. Onderweg van Antwerpen tot hier heb ik het één keer kort gehoord. Na het ontluchten, bij het starten van de motor met de machinekamer nog open, was het geluid er plots weer en dit keer niet gedempt door de dubbele geluidsisolatie rond de motor. Verschrikkelijk, net bouten in een draaiende wastrommel! Het kwam niet van de motor zelf, maar meer naar achter ter hoogte van het vliegwiel. Ik heb dan besloten om niet meer verder te varen en eerst dit probleem te bekijken en ben in de jachthaven gaan liggen.

Ondertussen zijn we zondag en straks ga ik op onderzoek.
"Koop een boot en werk je dood." Schreef ik dat eerder al niet?

Wordt vervolgd...
-----
At 17/07/2016 8:26 (utc) our position was 53°17.84'N 005°05.34'E