dinsdag 19 juli 2016

Probleem gevonden (waarschijnlijk)

Dit wordt technisch, misschien wil je dit artikel wel overslaan.
Verleden jaar hebben we onze startmotor vervangen, niet omdat deze het niet meer deed, maar omdat hij het heel af en toe niet van de eerste keer deed. We hoorden een klik, maar de startmotor draaide niet. Contact even af en aan en bij de tweede poging lukte het dan wel om te starten. Omdat we onze oude dame (Solveig is van 1979) in goede staat willen houden hebben we daarom de startmotor vervangen.
Begin dit seizoen, startte de motor niet, het kamwieltje van de startmotor (Bendix) zat vast! Een revisie van de één jaar oude startmotor bleek zelfs niet mogelijk. Dit keer een nieuwe. Bij de montage bleek die niet correct te passen. Het klokje rond de startmotor was te groot, de rest paste. Het revisiebedrijf heeft een stukje van de klok geslepen en dan werkte alles perfect. Een tijd geleden echter hadden we heel af en toe, heel kort een vreemd geluid dat vanuit de machinekamer leek te komen. Machinekamer een paar keer opengelegd, maar niets te zien of te horen. Tot ik enkele dagen geleden tijdens het proefdraaien na het vervangen van de dieselfilters het geluid opnieuw hoorde. Nu kon ik vaststellen dat het van net achter de motor kwam. Ik vreesde problemen met de keerkoppeling, het geluid leek echter van ergens aan het vliegwiel te komen dat zich tussen de motor en de keerkoppeling bevindt. Op internet vond ik een heel interessant artikel over de demperplaat in gemariniseerde scheepsmotoren (https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel/08a_demperplaat_ervaringen_info_20m-53.pdf).
Om een kijkje te kunnen nemen ben ik hier op het eiland Vlieland voorzichtig begonnen om om de keerkoppeling van de motor te scheiden, maar heb me na een tijdje bedacht. Alle bouten kwamen mooi los, dat liep wel vlot, maar de motor is zo immens zwaar en ik beschik hier op dit eiland niet over de juiste middelen om de gietijzeren motor van 4100cc te ondersteunen. Ik kreeg schrik om problemen te krijgen om beide weer aan elkaar te schroeven, of veel erger schade toe te brengen door een geplooide bout of zo. Dus alle bouten terug op hun plaats, maar ik kon het niet laten om de startmotor even te verwijderen. Dat bleek geen slecht idee want, er waren duidelijk recente sporen dat de startmotor nog steeds het vliegwiel raakt! Dat moet het geluid geweest zijn. Ik heb iets meer van de klok gefreesd met mijn Proxxon freesje. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost, daar gaan we in ieder geval vanuit.

Nu is het echter wachten tot Diane en Nino aan boord zijn om eerst samen van Vlieland te genieten. Vlieland is onze favoriete bestemming, we zouden ze zeker aangedaan hebben tijdens de terugtocht binnen een paar weken en verder varen zoals gepland tot Cuxhaven lukt niet meer met dagtochten op de resterende tijd.

Nu donderdag komt Diane met de watertaxi in de jachthaven om 17:15 aan, en dit aan dezelfde steiger waar de Solveig ligt. Ze moet zelfs de wal niet op. De echte vakantie kan dan beginnen! Het word ook tijd, ook al was ik in het verleden regelmatig in het buitenland voor het werk, dit is toch niet hetzelfde.